1e Deense Bevalling - Reisverslag uit Horsens, Denemarken van Kris Kuijken - WaarBenJij.nu 1e Deense Bevalling - Reisverslag uit Horsens, Denemarken van Kris Kuijken - WaarBenJij.nu

1e Deense Bevalling

Door: Kris

Blijf op de hoogte en volg Kris

19 Maart 2015 | Denemarken, Horsens


Reflectie 1: eerste Deense bevalling
Stage uren week 1: 50 uur
Begeleidende vroedvrouw: Sanne
Bijbehorende rol: rol 3, de vroedvrouw als zorgverlener
Leermomenten:
- Hechten
- Partus
- Communicatie in ’t Engels/Deens
Tijdens mijn eerste on-call dienst heb ik een vrouw (37+5 weken, G1P0) begeleid die binnenkwam met gebroken vliezen. Het vruchtwater was helder, maar er waren nog geen contracties. Omdat mw ook bekend was met PIH (Pregnancy Induced Hypertension), hebben we de bloeddruk goed opgevolgd. Deze was aan de hoge kant en bleef ook stijgen, tot 170/100 mmHg. In overleg met de arts is besloten een epiduraal te prikken om de bloeddruk te verlagen. Bij het eerste touché had mw 2 cm ontsluiting, vlak voor de epidurale was dit al gevorderd naar 5 cm, zonder echt last te hebben gehad. Een uurtje later kwam ik de kamer binnen en merkte ik dat mw de weeën weg aan het puffen was. Ik vroeg of ze drukgevoel had en dat was zo, maar dit verdween tussen de weeën nog wel. Ik ben dit gaan vertellen aan mijn begeleidster, die zei dat ze zo kwam. Ik liep terug naar de kamer en toen vertelde mw dat het drukgevoel al bleef tussen de weeën. Ik heb haar hand gepakt en heb ademhalingsoefeningen met haar gedaan. 5 minuten later kwam Sanne binnen, zij heeft getoucheerd en mw bleek volledige ontsluiting te hebben.
Na snel de verloskamer voor te bereiden heb ik de partus mogen doen. omdat het erg snel ging, heb ik het hoofd en perineum goed moeten ondersteunen en gecontroleerd geboren laten worden. dit ging goed, Sanne heeft mij hierbij ook goede instructies gegeven en het perineum was gaaf na geboorte. Alleen een kleine labiaruptuur, waarbij ik de laatste steken heb mogen hechten. Mw is bevallen van een zoontje, 2737 gr, met een goede start.
De partus zelf ging erg goed, Sanne gaf op een prettige manier instructies en dit gaf mij vertrouwen in mijn handelen. Achteraf vertelde Sanne ook dat mw in het Deens had verteld dat zij het heel fijn vond dat ik bij haar bleef toen het drukgevoel zwaarder werd en dat ze mijn benadering als prettig had ervaren. Ik was voor deze stage bang dat de communicatie heel lastig ging zijn door de taalbarrière, maar zoveel is ook non-verbale communicatie. Er waren maar weinig woorden nodig, aanwezig zijn en steun bieden gaat verder dan verbale communicatie.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kris

Actief sinds 08 Juli 2015
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 3931

Voorgaande reizen:

14 Maart 2015 - 31 Mei 2015

Horsens, Denemarken

Landen bezocht: